Nadpotliwość to z definicji schorzenie polegające na nadmiernej funkcji gruczołów potowych niezależenie od warunków środowiskowych i termoregulacji.

Może ona występować wtórnie do dysfunkcji tarczycy, w przebiegu cukrzycy, przewlekłych infekcji, w czasie menopauzy, chorób neurologicznych czy niewydolności serca.

Nadpotliwość pierwotna z kolei występuje bez związku z żadną chorobą, bardzo często u osób zdrowych i  pojawia się już przed 25 r.ż. Epizody nadmiernej potliwości występują minimum 1 raz w tygodniu i wstrzymują się w czasie snu.

Schorzenie to dotyczy około 3% populacji, znacząco obniżając jakość życia, powodując nie tylko stres emocjonalny i lęk społeczny, ale także będąc czynnikiem ryzyka infekcji skóry, wyprysku i kurczy mięśni.

Toksyna botulinowa, zwana również botoxem, jest lekiem relaksującym mięśnie i hamującym działanie gruczołów potowych. Pierwsze zatasowanie kliniczne botoxu miało miejsce w okulistyce i dotyczyło możliwości niechirurgicznego leczenia zeza. Od tego czasu toksyna botulinowa stała się również złotym standardem w medycynie estetycznej jako narzędzie do niechirurgicznego odmładzania twarzy – redukowania dynamicznych zmarszczek oraz leczenia nadpotliwości.

W nadpotliwości pierwotnej nie rozmiar, gęstość ani ilość guczołów potowych jest nieprawidłowa, lecz dochodzi do nadmiernej aktywności włókien cholinergicznych unerwiających gruczoły potowe. Z tego powodu skuteczne są iniekcje toksyny botulinowej typu A, która hamuje uwalnianie acetylocholiny, pobudzającej pracę gruczołów potowych.

Na czym polega zabieg?

Toksynę botulinową wstrzykuje się w określone punkty w zależnie od koncentracji nadaktywnych gruczołów potowych. Stosuje się bardzo cienkie igły oraz znieczulenie miejscowe, które ma na celu ograniczyć bolesność zabiegu.

Efekty

Zabieg toksyną botulinową ogranicza pracę gruczołów potowych. Efekt rozwija się do 2 tygodni. Skuteczność zabiegu kształtuje się w granicach 80% i może się różnić nawet u tego samego pacjenta w zależności od leczonej okolicy. Czas trwania efektu wynosi od 4-12 miesięcy (średnio jest to 6 miesięcy).